Vecka 5!
Snart halvvägs till sportlovet… och så mycket kvar att
prata, jobba och diskutera om och kring.
I geografi jobbar vi med hållbar utveckling, naturresurser
och vattnets kretslopp hur vi människor formar vår natur.
På svenskpassen arbetar vi vidare med läsgrupper och
läsförståelse. Vi övar på att djupläsa och beskriva upplevelsen av läsningen.
OBS! Sagan ska vara renskriven och klar på måndag.
På matten förbereder vi oss för de nationella proven
genom att repetera och sammanfatta våra kunskaper. Vi har börjat med att titta på sammanfattningarna på s.120 och 149 och
sedan arbetat med uppgifter på s.156-158. Vi kommer sedan att arbeta med en del
av uppgifterna på kapitel 4 och 5 för att senare ta oss vidare till bok 6B.
Vi har påbörjat
kemiavsnittet av vårens NO undervisning och koncentrerar oss på att lära oss
mer om Fotosyntes, förbränning/oxidation, modeller av atomer och molekyler,
kemins historia med bl.a Marie Curie, Alkemi och de fyra elementen. Denna vecka
har vi främst övat på att skriva labbrapporter. Hemläxa: Ta reda på så
mycket du kan om Marie Curie – sammafatta på en A4. 3 minuters redovisning på
valfritt sätt.
I kalendariet står det att det är föräldramöte den 5/2.
Detta möte flyttas till onsdagen den 19/2 18:00-19:30 då det annars krockar med
en nationell provvecka.
Tanken är att det liksom förra våren kommer att vara ett
möte där hela 4-6 diskuterar ett, förhoppningsvis, angeläget ämne tillsammans i
grupper. Förra året handlade det om internetanvändning och sociala medier och
var mycket uppskattat.
Årets tema kommer att vara språkutveckling/språkbruk/läsning.
Viktiga datum:
4-6/2 Nationella
prov i SV/SVA
19/2 Föräldramöte
4-6 18:00-19:30
Vecka 9 Sportlov
7/3 Romme
åk 6
Trevlig
helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar