LPP

Kroppen prov 28/5

pubertet, sexualitet, reproduktion, identitet, relationer, kärlek och ansvar.

Det här ska du kunna förklara och berätta om på provet, se punkter A,B,C osv. Ett häfte delas ut på lektionen:


   A.   Namn på delar av kvinnans och mannens könsorgan där du kan placera dem rätt och berätta om deras funktioner


   B.   HUR ETT BARN BLIR TILL

Användbara länkar:
·         http://www.youtube.com/watch?v=54pInZvnnK0 , tecknat
·         http://www.youtube.com/watch?v=dWPRzHWk8_Q , Enäggstvillingar kommer från ett ägg och en spermie. När cellklumpen som bildats av ägget och spermien börjar dela sig så kommer den att dela upp sig i två cellklumpar, dessa växer till två separata människor:             

Tvåäggstvillingar kommer från varsitt ägg som blivit befruktade av en spermie var.

C.   Graviditet och förlossning

Graviditeten tar nio månader, lär dig i stora drag hur fostret utvecklas i livmodern.

Fosterperioden varar från den sjunde veckan efter befruktningen fram till förlossningen.

D.   Preventilmedel

(lär dig mer om kondom, spiral och p-piller)

E.    Könssjukdomar

(lär dig mer om HIV, klamydia, flatlöss och kondylom) 

Sök vård gå till ungdomsmottagningen.
Namn på könssjukdomar


F.    Sexuell läggning/identitet/kärlek och ansvar

Lär dig vad bisexuell, heterosexuell och homosexuell betyder.

Lär dig vad sexuella övergrepp betyder och var man kan få hjälp.

Övergrepp: Det är aldrig barnets fel! Hit kan du ringa för att få hjälp:

 

G.   Pubertet:

Lär dig hur puberteten sätter igång med hjälp av hypofysen och fortsätter, namnen på könshormonerna (östrogen, testosteron) och i stora drag hur pojkar och flickor förändras under puberteten.

Använd länken: http://www.umo.se och välj KROPPEN           pubertet         bildspel

Mer på nätet:

·         1177.se ”pubertet pojke” eller ”pubertet flicka” och ”hormonsystemet”
·         Hälsa 2020, Pinigt, är en serie kortfilmer som utgår från tonåringars frågor och funderingar.
·         Clara Henry pratar om bröst och mens på youtube.










Se serien: Ett med mobilenvad teknisk

utveckling för med sig avseende kommunikation,

ekonomi, miljö och mänskliga relationer.



Betygsgrundande uppgift inlämnas senast 25/4:


Matematik



Mattelänkar:

Kemi vecka:5-8 med prov vecka:8

Bygg en atom: 

http://phet.colorado.edu/en/simulation/build-an-atom

Se en film om kemins historia:

http://www.krc.su.se/page.php?pid=260




Matematik planering vecka 50 - 4



Matematik planering vecka 40 - 46

Klicka på de två bilderna nedan för att se dem i helskärm


Samhället
LPP i samhällskunskap i åk 6
För att bli godkänd i ämnet samhällskunskap ska du ha baskunskaper om de fem punkterna här under och på ett enkelt sätt kunna berätta om och diskutera dem.
Lärandemål
Familj, samhälle och skola
Varför och hur lever vi tillsammans?
Arbete och pengar
Varför arbetar vi och vad arbetar vi med?
Demokrati
Vad är demokrati och hur fattas demokratiska beslut? Repetition från Vt-13
Lagar och regler
Varför finns det lagar och regler och vad händer då vi  bryter mot dem?
Information och kommunikation
Var kommer information ifrån och vad är sant?
Undervisning
Du kommer att få flera föreläsningar om ekonomi, lag & rätt, familjen, demokrati och massmedia
Vi använder oss av boken i serien PLUS för Samhällskunskap.
Olika former av debatter.
Omvärlden: Vi pratar om vad som händer ute i världen, vilka konflikter handlar demokratiska och diktatur? Egypten, Libyen, Afghanistan osv
Studiebesök på t.ex. Tingsrätten
Demokrati och historia i Sverige: Vilka samhällstyper (stenåldern, forntiden, medeltiden, Vasatiden) har vi haft i Sverige med diktatur, vilka som styrde och hade makten då? 

Bedömning
Underlag för bedömning är:
Du kommer att få göra ett mindre påståendetest inom lagar/regler samt ekonomi/familj där du visar dina kunskaper skriftligt.
En förklarande text/film som visar samband mellan samhällets delar.
Begreppskunskap
I arbetsområdet bedöms…
Dina kunskaper om privatekonomi och relationen mellan arbete, inkomst och konsumtion.
Dina kunskaper om de offentligas ekonomi. Vad skatter är och vad kommuner, landsting och stat använder skattepengarna till.
Dina kunskaper om samhällets behov av lagstiftning, några olika lagar och påföljder samt kriminalitet och dess konsekvenser för individen, familjen och samhället.


Medeltiden
Lokal pedagogisk planering i historia
i åk 5-6
 Vad hände under medeltiden och hur levde människorna?
Lärandemål
I arbetsområdet ska du få möjlighet att utveckla din förmåga att…
använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer, (HI)
analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället, (RE)
reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar, (SH)
formulera sig och kommunicera i tal och skrift, (SV)
läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften, (SV)

Undervisning
läsa både faktatexter och skönlitterära texter gemensamt och enskilt
läsa faktatexter och diskutera innehållet
titta på filmer och ta anteckningar
skriva faktatexter, både gemensamma och egna
göra bilduppgifter som anknyter till medeltiden
träna på att berätta/redovisa
Bedömning
Underlag för bedömning är:
Diskussionerna i klassrummet och hur du för fram dina argument
Faktatexten
Bokrapporten
I arbetsområdet bedöms på vilket sätt du visar att du kan…
Diskutera, föra fram argument samt delta i en diskussion
Du skriver en faktatext eller en berättande text där du är en person under medeltiden och beskriver tidsåldern i din text.
Hur väl du redogör för den skönlitterära bok du läst.

Stava!
Lokal pedagogisk planering i svenska i åk 6


Vad då stava? Det finns ju rättstavningsprogram och ordlistor…
Men ett rättstavningsprogram är aldrig nog och du själv inte har en grund idé om språkets struktur  och vad som styr stavning och böjningar av ord.
 Det ska du få lära dig nu.

  Lärandemål
  I arbetsområdet ska du få möjlighet att utveckla din förmåga att använda…
Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser.
Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
Hur man använder ordböcker och andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse.

    Undervisning
  I undervisningen kommer du att få lära dig de vanligaste reglerna för svensk stavning. Du kommer att få genomgångar av stavningsregler och övningsuppgifter att arbeta i skolan och som hemarbete. Du kommer att få lära dig hur orden böjs och hur du använder ordlistor och ordböcker som hjälpmedel. Utöver detta kommer du också få bygga upp ett ordförråd av sambandsord som är till stor nytta när du skriver egna texter.
Bedömning
Underlag för bedömning är:
Diskussioner kring språket och stavning under   lektionerna.
Stavningstestet.

I arbetsområdet bedöms på vilket sätt du visar att du kan…
Diskutera, föra fram argument samt delta i en diskussion.
Använda dig av svenska språkets stavningsregler.



Ekologi

Frågor från NO lektionen:
Läs s.142-145
Besvara frågorna i ditt häfte:
1.Varför kan man säga att allt börjar med solen?
2.Var kommer mineralämnen ifrån?
3.Varifrån kommer syret i luften?
4.Varför kan man säga att energin går runt i naturen?
5.Varför behöver även växter syre?
6.Varför kan det inte finnas några djur om det inte finns växter?
7.Rita ett kretslopp: Ugglan på s.144 dör nedbrytare kommer. Vad händer sedan? Rita klart.

Uppgift: Rita
a)människans livscykel,
b)ett exempel med fullständig förvandling,
c)ett exempel med ofullständig förvandling.

Läs s.26-37 i ”Naturen”, Puls.
1.Vilka kretslopp kan du hitta i staden?
a. ge exempel på 2 st slutna.
b.2st brutna.
2.Hur kan vi minska på mängden sopor?
3.Förklara orden: källsortering, återanvändning, återvinning, deponering.
4.Vilka ”vilda djur” finns i ditt hus (inte husdjur)?
5.Hur sorterar du en soppåse?



Lokal pedagogisk planering i biologi
i åk 5-6


Hur gör djur? Hur utvecklas de, vad äter de och hur beter de sig?

Lärandemål
I arbetsområdet ska du få möjlighet att utveckla din förmåga att…

Förklara hur ett ekosystem i din närmiljö fungerar, vilka samband som finns mellan olika organismer och lära dig namn på vanligt förekommande arter. Förklara samband mellan organismer och den icke levande miljön

Ta reda  på hur djur, växter och andra organismer kan identifieras, sorteras och grupperas

Förstå människans inverkan på naturen och vårt behov av den

Förstå hur djur, växter och andra organismers lever och deras  beroende av fotosyntesen


Undervisning
Läsa, granska och tolka faktatexter och diskutera innehållet
göra enkla fältstudier och experiment. Planera, utföra och utvärdera
titta på filmer och ta anteckningar
skriva faktatexter
göra bilduppgifter som anknyter till  ekologi
träna på att berätta/redovisa

Bedömning
Underlag för bedömning är:
Diskussionerna i klassrummet och hur du för fram dina argument
Provet












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar