Kroppen prov 28/5
pubertet, sexualitet,
reproduktion, identitet, relationer, kärlek och ansvar.
Det här ska du kunna förklara och
berätta om på provet, se punkter A,B,C osv. Ett häfte delas ut på lektionen:
A. Namn på delar av kvinnans och mannens könsorgan där du kan placera dem rätt och berätta om deras funktioner
B. HUR ETT BARN BLIR TILL
Användbara länkar:
·
http://www.youtube.com/watch?v=dWPRzHWk8_Q
, Enäggstvillingar kommer från ett ägg
och en spermie. När cellklumpen som bildats av ägget och spermien börjar
dela sig så kommer den att dela upp sig i två cellklumpar, dessa växer till två
separata människor:
Tvåäggstvillingar kommer från varsitt ägg som blivit
befruktade av en spermie var.
C.
Graviditet och förlossning
Graviditeten tar nio månader, lär dig i stora drag hur fostret utvecklas i
livmodern.
Fosterperioden
varar från den sjunde veckan efter befruktningen fram till förlossningen.
D.
Preventilmedel
(lär dig mer om kondom, spiral och p-piller)
E.
Könssjukdomar
(lär dig mer om HIV, klamydia, flatlöss och kondylom)
Sök vård gå till ungdomsmottagningen.
Namn på könssjukdomar
- flatlöss
- gonorré
- hepatit
B
- herpes
i underlivet
- hiv/aids
- HPV
- klamydia
- kondylom
- skabb
- syfilis
- mykoplasma i underlivet
F.
Sexuell läggning/identitet/kärlek och ansvar
Lär dig vad bisexuell, heterosexuell och homosexuell betyder.
Lär dig vad sexuella övergrepp betyder och var man kan få hjälp.
Övergrepp: Det är aldrig barnets fel! Hit kan du ringa för att få hjälp:
- Barnombudsmannen.
Måndag till fredag 9-15. Telefon 020-23 10 10.
- BRIS - Barnens Rätt i
Samhället. Hit kan du ringa alla dagar 10-22. Telefon 116 111. Du kan
också chatta alla dagar 10-22 på webbplatsen.
G. Pubertet:
Lär dig hur puberteten sätter igång med hjälp av hypofysen och fortsätter, namnen på könshormonerna (östrogen, testosteron) och i stora drag hur pojkar och flickor förändras under puberteten.

Använd länken: http://www.umo.se
och välj KROPPEN pubertet bildspel
Mer
på nätet:
·
1177.se ”pubertet pojke” eller ”pubertet flicka”
och ”hormonsystemet”
·
Hälsa 2020, Pinigt,
är en serie kortfilmer som utgår från tonåringars frågor och funderingar.
·
Clara Henry pratar om bröst och mens på youtube.
Se serien: Ett med mobilen, vad teknisk
utveckling för med sig avseende kommunikation,
ekonomi, miljö och mänskliga relationer.
Betygsgrundande uppgift inlämnas senast 25/4:
Matematik
Mattelänkar:
Öva
på algebra:
Öva
på alla
områden:
Kemi vecka:5-8 med prov vecka:8
Bygg en atom:
http://phet.colorado.edu/en/simulation/build-an-atom
Se en film om kemins historia:
http://www.krc.su.se/page.php?pid=260
Matematik planering vecka 50 - 4
Matematik planering vecka 40 - 46
Klicka på de två bilderna nedan för att se dem i helskärm
Samhället
LPP i samhällskunskap i åk 6
LPP i samhällskunskap i åk 6
För
att bli godkänd i ämnet samhällskunskap ska du ha baskunskaper om de fem
punkterna här under och på ett enkelt sätt kunna berätta om och diskutera
dem.
Lärandemål
•Familj,
samhälle och skola
Varför
och hur lever vi tillsammans?
•Arbete
och pengar
Varför
arbetar vi och vad arbetar vi med?
•Demokrati
Vad är demokrati och hur fattas
demokratiska beslut? Repetition från Vt-13
•Lagar
och regler
Varför
finns det lagar och regler och vad
händer då vi bryter mot dem?
•Information
och kommunikation
Var
kommer information ifrån och vad är
sant?
Undervisning
•Du kommer att få flera
föreläsningar om ekonomi, lag & rätt, familjen, demokrati och massmedia
•Vi använder oss av boken i serien
PLUS för Samhällskunskap.
•Olika former av debatter.
•Omvärlden: Vi pratar om vad som
händer ute i världen, vilka konflikter handlar demokratiska och diktatur?
Egypten, Libyen, Afghanistan osv
•Studiebesök på t.ex. Tingsrätten
•Demokrati och historia i Sverige: Vilka samhällstyper (stenåldern, forntiden, medeltiden, Vasatiden) har vi haft i Sverige
med diktatur, vilka som styrde och hade makten då?
Bedömning
Underlag
för bedömning är:
•Du kommer att få göra ett mindre
påståendetest inom lagar/regler
samt ekonomi/familj där du visar dina kunskaper
skriftligt.
•En förklarande text/film som visar
samband mellan samhällets delar.
•Begreppskunskap
I
arbetsområdet bedöms…
•Dina kunskaper
om privatekonomi och relationen mellan arbete, inkomst och konsumtion.
•Dina kunskaper om de offentligas
ekonomi. Vad skatter är och vad kommuner, landsting och stat använder
skattepengarna till.
•Dina kunskaper om samhällets behov
av lagstiftning, några olika lagar och påföljder samt kriminalitet och dess
konsekvenser för individen, familjen och samhället.
Medeltiden
Lokal pedagogisk planering i
historia
Stava!
Lokal pedagogisk planering i svenska i åk 6
i åk 5-6
Vad
hände under medeltiden och hur levde människorna?
Lärandemål
I
arbetsområdet ska du få möjlighet att utveckla din förmåga att…
•
•använda en historisk referensram
som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter,
kulturmöten och utvecklingslinjer, (HI)
•analysera hur religioner påverkar
och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället, (RE)
•reflektera över hur individer och
samhällen formas, förändras och samverkar, (SH)
•formulera sig och kommunicera i tal
och skrift, (SV)
•läsa och analysera skönlitteratur
och andra texter för olika syften, (SV)
Undervisning
•läsa både faktatexter och
skönlitterära texter gemensamt och enskilt
•läsa faktatexter och diskutera
innehållet
•titta på filmer och ta anteckningar
•skriva faktatexter, både gemensamma
och egna
•göra bilduppgifter som anknyter
till medeltiden
•träna på att berätta/redovisa
Bedömning
Underlag
för bedömning är:
•Diskussionerna i klassrummet och
hur du för fram dina argument
•Faktatexten
•Bokrapporten
•I
arbetsområdet bedöms på vilket sätt du visar att du kan…
•Diskutera, föra fram argument samt
delta i en diskussion
•Du skriver en faktatext eller en
berättande text där du är en person under medeltiden och beskriver tidsåldern i
din text.
•Hur väl du redogör för den
skönlitterära bok du läst.
Lokal pedagogisk planering i svenska i åk 6
Vad
då stava? Det finns ju rättstavningsprogram och ordlistor…
Men
ett rättstavningsprogram är aldrig nog och du själv inte har en grund idé om
språkets struktur och vad som styr stavning och böjningar av ord.
Det ska du få lära dig nu.
Lärandemål
I arbetsområdet ska du få möjlighet att
utveckla din förmåga att använda…
•Språkets struktur med
meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords
böjningsformer och ordklasser.
•Textuppbyggnad med hjälp av
sambandsord.
•Hur man använder ordböcker och
andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse.
Undervisning
I undervisningen kommer du att få
lära dig de vanligaste reglerna för svensk stavning. Du kommer att få
genomgångar av stavningsregler och övningsuppgifter att arbeta i skolan och som
hemarbete. Du kommer att få lära dig hur orden böjs och hur du använder
ordlistor och ordböcker som hjälpmedel. Utöver detta kommer du också få bygga
upp ett ordförråd av sambandsord som är till stor nytta när du skriver egna
texter.
Bedömning
Underlag
för bedömning är:
•Diskussioner kring språket och
stavning under lektionerna.
•Stavningstestet.
I
arbetsområdet bedöms på vilket sätt du visar att du kan…
•Diskutera, föra fram argument samt
delta i en diskussion.
•Använda dig av svenska språkets
stavningsregler.
Lärandemål
Ekologi
Frågor från NO lektionen:
Läs
s.142-145
Besvara
frågorna i ditt häfte:
1.Varför kan man säga att allt börjar
med solen?
2.Var kommer mineralämnen ifrån?
3.Varifrån kommer syret i luften?
4.Varför kan man säga att energin går
runt i naturen?
5.Varför behöver även växter syre?
6.Varför kan det inte finnas några
djur om det inte finns växter?
7.Rita ett kretslopp: Ugglan på s.144
dör nedbrytare kommer. Vad händer sedan? Rita klart.
Uppgift: Rita
a)människans livscykel,
b)ett exempel med fullständig förvandling,
c)ett exempel med ofullständig förvandling.
Läs s.26-37 i ”Naturen”, Puls.
1.Vilka
kretslopp kan du hitta i staden?
a.
ge exempel på 2 st slutna.
b.2st
brutna.
2.Hur
kan vi minska på mängden sopor?
3.Förklara
orden: källsortering, återanvändning, återvinning, deponering.
4.Vilka
”vilda djur” finns i ditt hus (inte husdjur)?
5.Hur
sorterar du en soppåse?
Lokal pedagogisk planering i
biologi
i åk 5-6
Hur
gör djur? Hur utvecklas de, vad äter de och hur beter de sig?
Lärandemål
I
arbetsområdet ska du få möjlighet att utveckla din förmåga att…
•Förklara hur ett ekosystem i din
närmiljö fungerar, vilka samband som finns mellan olika organismer och lära dig
namn på vanligt förekommande arter. Förklara samband mellan organismer och den
icke levande miljön
•Ta reda på hur djur,
växter och andra organismer kan identifieras, sorteras och grupperas
•Förstå människans inverkan på
naturen och vårt behov av den
•Förstå hur djur, växter och andra organismers lever och deras beroende av fotosyntesen
Undervisning
•Läsa, granska och tolka faktatexter
och diskutera innehållet
•göra enkla
fältstudier och experiment. Planera, utföra och utvärdera
•titta på filmer och ta anteckningar
•skriva faktatexter
•göra bilduppgifter som anknyter
till ekologi
•träna på att berätta/redovisa
Bedömning
Underlag
för bedömning är:
•Diskussionerna i klassrummet och
hur du för fram dina argument
•Provet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar