Läxor





Att stå inför en grupp och tala under 3-5minuter är en uppgift som de allra flesta människor någon gångs ställs inför. Det är vanligt på skolan och i yrkeslivet likaså.

Till fredag 23/5 ska du, i skolan och hemma, förbereda en muntlig presentation om valfritt ämne.

___________________________________________________________________


LIVET, LYCKAN OCH DÖDEN


Vi arbetar nu med LPP ”Livsfrågor” i skolan. Som en del av detta skulle jag vilja att eleverna hemma, gärna tillsammans med någon av er, lyssnade på Kristian Gidlunds sommarprat och funderade på några av frågorna nedan. Jag har sagt att om de av någon anledning tycker att det känns för jobbigt att lyssna går det bra att stänga av och bara svara på de öppna frågorna.

Lyssna på Kristian Gidlunds sommarprat: https://www.youtube.com/watch?v=gIXz6MkrHRE

”Kanske får vi bara den tid som tilldelas oss på jorden. Därför ser jag det ännu tydligare: jobba inte för mycket. Låt inte känslorna stanna i era bröst. Prata. Bråka aldrig om pengar. Våga säga nej. Våga säga ja.

Våga vara lyckliga. Tillåt er själva att vara detta. För det om något är min stora rädsla: den att ni ska fastna i det här. I sorgen. Att ni om trettiotre år från nu ska se min död som det största som hände i era liv. Minns vad vi gjorde. Minns våra drömmar. Men gå vidare. Paradiset kan vara en plats på jorden.

Äventyret väntar, om ni bara vill. Jag ska göra mitt bästa för att min död ska bli just ett sådant.”


Besvara några av frågorna nedan så utförligt som möjligt, välj de du tycker är intressantast:


1. Vad anser du är meningen med livet? Hur ska du uppnå denna?

2. Vad är lycka? Vad blir du lycklig av?

3. Hur tror du att din framtid kommer att bli?

4. Vad händer när man dör?

5. Varför är det så svårt att prata om döden?

6. Hur såg Kristian Gidlund på döden? Verkade han rädd?

Förväntansfull?

7. Vilka tankar fick du av programmet? Var det någon speciell del som berörde dig? I så fall på vilket sätt?


Läs gärna fler texter och blogginlägg av honom. Adress: http://ikroppenmin.blogspot.se/

Skicka till magisterpg@gmail.com eller skriv på lösblad och lämna in senast 16/5.
_______________________________________________________________________


Binära tal, potenser, tiopotenser och grundpotensform

läxa till onsdag 14/5

Du ska kunna förklara och räkna med binära tal, potenser, tiopotenser och grundpotensform. 
Använd anteckningarna från lektionen och repetera. Öva på valfritt antal uppgifter tills du känner dig säker på sidorna 18-19 och 29-31. Förbered dig på att stå vid tavlan och förklara för resten av klassen.

Tips från kompisar i klassen om du tycket att det är svårt: Ta hjälp av kompisar, föräldrar, nätet, boken, öva lite varje dag, ta det lugnt, tänk positivt - det här klarar jag.

_______________________________________________________________________

En hjälp inför nationella provet:

Se t.ex hur fort kulan når golvet beroende om den tappas rakt ned eller skjuts rakt fram under rubriken: "

The independence of vertical and horizontal motion".


Läxa i fysik till måndag 28/4:

Rita din skugga på morgonen, mitt på dagen och kvällen (när solen fortfarande är uppe). Du ska rita dig själv (eller någon annan/annat), din/dess skugga, var solen befinner sig och dess strålar mot dig/annat.

och

läs länkarna:

Betygsgrundande uppgift i Teknik 

i stället för PROV. Lämnas in senast 25/4. 

Kan skickas in till aa27068@stockholm.se

Skriv brotyp och ditt namn i ämnesraden.

Du ska ha med följande brotyper i rapporten:
üKonsolbro
üBalkbro
üHängbro
üBågbro
üKabelbro
üValvbro
üFackverksbro

Tänk även på att ha med begrepp från LPP:n

Titta på länken och se hur man bygger Motalabron

http://www.youtube.com/watch?v=P7kC1h_lBMg




Teknik

Se filmerna igen som vi såg i måndags:

http://www.ur.se/Produkter/144616-Ett-med-mobilen-Specialprogram-om-robotar

http://www.ur.se/Produkter/144615-Ett-med-mobilen-Tokyo-mobilens-huvudstad

http://www.ur.se/Produkter/144611-Ett-med-mobilen-Vanskap

1. Gör en sammanfattning till varje film om det viktigaste som togs upp.
2. Svara på frågorna som du ej hann med under lektionen i onsdags:


  1. Ge exempel på teknisk utveckling som har gått: ungefär lika snabbt som utvecklingen av internet, mycket långsammare än internet.
  2. Hur bemöter vi människor teknisk utveckling och hur påverkas vi av en utveckling som går så fort som internets?
  3. Japanerna älskar sina mobiler, men vad gör de som vi inte gör?
  4. Hur kommer det sig egentligen att de ligger så långt före oss?
  5. Vad kommer vi att kunna göra med ”mobiler” i framtiden.
  6. Vad ska man ha robotar till?
  7. Varför är de populära?
  8. Kan robotar bli som människor i framtiden?
  9. Hur fungerar en robot?
  10. Varför har Japan kommit så långt med utvecklingen av ”roboten”?
  11. Hur påverkas individen, samhället och miljön av teknikutvecklingen som beskrivs i filmerna?
  12. Ge exempel på faror kring att träffas på det sätt som flickorna i programmet gör. Det kan vara så att den person som man kommunicerar med inte alls är den som man tror. 
  13. Är det helt ok att i verkligheten träffa någon som man lärt känna på internet och eller via sms?
  14. Vad innebär nätetikett?


Bygg klart din valvbro hemma:




Matematik


Läs igenom "Lilla verktygslådan", s.150-158. Öva mer på det som du inte kunde så bra. Du hittar och väljer ut uppgifter på varje område från kapitel 10, "Målgången", s.100-140. Allt finns i bok 6B.


Teknik

http://www.ur.se/Produkter/179428-En-rolig-historia-Kommunikationens-historia

Gör klart frågorna som du inte hann med under lektionerna:

1. Vilka olika sätt att kommunicera med andra känner du till?
2. Har du någonsin skrivit ett riktigt brev? När skrev du ett riktigt brev sist?
3. Hur gör du när du kommunicerar med andra? Vad använder du för hjälpmedel?

Under alla tider har människor kommunicerat med varandra. På stenåldern använde man sig av bilder som man målade på grottväggar. Några av de allra mest kända målningarna finns i Lascaux-grottan i sydvästra Frankrike. De är mellan 17000-19000 år gamla.

4. Gör en egen grottmålning med följande meddelande:
Du har gått iväg för att fiska i sjön och du har tagit med dig dina vänner. Du kan ju passa på att skryta med din stora fångst också :-)

5. Varför kommunicerade man annorlunda förr än idag?
6. Kommer du ihåg när det första kända skriftspråket uppfanns?
(Det var ju i Mesopotamien och hette kilskrift)



7. Vad använde man sig av att skriva på istället för papper, när man började skriva (papper var ju så dyrt och fanns dessutom bara i Kina på den tiden)? Vet du vad dessa material var gjorda av?
8. Hur fick man ett brev levererat på 1600-talet? Varför tog det så lång tid för brevet att ta sig från avsändaren till mottagaren?
9. Vad gjorde man för att förbättra detta system? Detta som nästan blev som det första fungerande postsystemet i Sverige.
10. Hur kommer det sig att behovet av en fungerande post var så litet? Varför skickades det inte fler brev i Sverige på 1600-talet egentligen?
11. Hur fick vanligt folk reda på vad som hänt och vad som gällde i byn etc på 1600-talet?
12. I slutet av 1800-talet kom brevskrivandet igång på allvar i Sverige. Kan du ge åtminstone två anledningar till detta?
13. På 1900-talet har utvecklingen av kommunikationsmöjligheter gått i en rasande fart. Vilken av alla uppfinningar inom kommunikation tycker DU är den viktigaste? Försök att motivera ditt svar.


Varför är de följande vetenskapsmännens upptäckter viktiga för modern kommunikation?

Thomas Alva Edison, född 11 februari 1847 i Milan, Ohio, USA, död 18 oktober 1931
i West Orange, New Jersey, USA, amerikansk uppfinnare och industrialist.
Han är uppfinnare av fonografen, som var föregångaren till grammofonen. Edison
gjorde ett stort antal förbättringar på trådtelegrafens område. Han är dock mest
känd för att han förbättrade glödlampan så att den blev praktiskt användbar. Han
samarbetade under en tid med Nikola Tesla. Edison sägs även ha uppfunnit elektriska stolen för att visa hur farlig växelström är.

Guglielmo Marconi – Han gav oss radion som gjorde det möjligt för oss att dela
information, idéer, nyheter och underhållning över hela landet, enbart genom att
trycka på en knapp och vrida lite på inställningsratten.
Guglielmo Marconi föddes den 25 april 1874 i Bologna. År 1895, 21 år gammal,
konstruerade han den första praktiskt användbara apparaten för trådlös telegrafi.
Guglielmo Marconi var dotterson till en irländsk whiskykung och son till en italiensk
ädling. Med tiden skulle han få nobelpriset i fysik och bli mångmiljonär på sina
uppfinningar.

Alan Turing – Hur skulle vi idag klara oss utan datorer? Alla PCs och MACs startade
från någonting, och alla pilar pekar mot Alan Turing. Hans ”Turing Maskin” blev så
småningom känd som världens första dator.
Alan Mathison Turing (1912-1954), var en brittisk matematiker och logiker som idag
är mest känd för turingtestet, turingmaskinen och sina insatser i andra världskriget
med att knäcka tyskarnas Enigmachiffer. Ett inte lika känt bidrag till civilisationen är
Runt-huset-Schack som kombinerar logiskt tänkande med fysisk uthållning.
År 1952 arresterades Turing anklagad för sodomi (homosexualitet) och blev därför
utsatt för försök att medicinskt förändra hans läggning. 7 juni 1954 tog han sitt eget liv genom att äta ett äpple innehållande cyanid.

Tim Berners-Lee – Allt som behövs är några musklick och hela världen ligger
framför oss. Berners-Lee uppfann World Wide Web, som gör oss alla till förare på
informationens supermotorvägar.
Sir Tim Berners-Lee kan sägas vara den som skapade ursprunget till World Wide Web, en teknik som skapade förutsättningar för en mer bred användning av Internet.
Har erhållit en mängd utmärkelser för sin uppfinning, t.ex. det finländska priset
Millennium Technology Prize år 2004 på en miljon euro. Tim Berners-Lee blev 16 juli
2004 dubbad till riddare av drottning Elizabeth II i vilket sätt har det bidragit till hur vi kommunicerar i
Matte

Öva på algebra och koordinatsystem, välj sammanlagt ut minst 8 svåra uppgifter från röd kurs och utmaningen. Använd boken och mattelänkarna som finns under LPP:n. Du får redovisa någon av dina uppgifter inför klassen nästa vecka.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar